Hvorfor Arnekampanjen i 2023?

«I dag er bare to av ti styremedlemmer i private selskaper kvinner. Syv av ti aksjeselskaper har kun menn i styret…»

«… Dette er ikke i tråd med tiden vi lever i, og det er ikke i tråd med forventningene samfunnet har for lik vurdering av evner og kompetanse i befolkningen. Jeg er opptatt av verdiskaping, både for næringslivet og samfunnet som helhet. Næringslivet er ikke flinke nok til å bruke kompetansen til begge kjønn. Tiden er inne for å få en endring på dette nå.»

Ordene er næringsminister Jan Christian Vestres i forbindelse med regjeringens krav om bedre kjønnsbalanse i norske styrer (regjeringen.no, 2022). Forslaget om å innføre krav om at begge kjønn skal være representert med minst 40 prosent i styrene i norske selskaper.

Det er ikke lenger noe nytt at kvinner studerer, kvinner jobber og kvinner kan både lede og styre. Likevel viser den siste rapporten fra Topplederbarometeret at norsk næringsliv ikke har klart å henge med i utviklingen.

Maktfordelingen i norsk næringsliv er skjev. Altfor få kvinner er representert i maktstrukturene i samfunnet, enten det er som styremedlem, toppleder eller gründer.

For å skape endring må vi stille krav, det må jobbes med holdninger, og vi må løfte et felles arbeid opp på nasjonalt nivå.

Likestilling er et samfunnsansvar, men vi ser at statistikkene endrer seg i sneglefart.

Temaet reiser flere spørsmål. Hvorfor blir så mange kvinner fortsatt holdt utenfor? Hvor kommer utestengingen fra, og hva gjør at de blir gjennomført?

Arnekampanjen 2023 ønsker å vise at likestilling lønner seg for virksomheter, samfunnet, kvinner og verden for øvrig.

Men vi klarer det ikke alene:

Vi trenger deg. Vi trenger stemmen din.
Vi ønsker derfor at du blir med på Arnekampanjen 2023, og hjelper oss i vårt arbeid mot et likestilt Norge.

Bli med! 😊

Styret for Arnekampanjen 2023

Styret består av Anne Gry Ringen, Jannicke Bakke-Olsen, Camilla Solheim, Ida Strande Markmann, Isabelle-Louise Aabel og Dana Manouchehri.

Historien bak

Arnekampanjen i Norge oppstod 29. januar 2022 og var inspirert av den nederlandske Peter-kampanjen, samt historien til karakteren Anna i NRK-serien «Lykkeland».

Arnekampanjen startet som en spontan, utradisjonell og leken kampanje, som satt lys på utfordringene rundt likestilling og mangfold i arbeidslivet – helt opp til toppen.

Initivativtakerne Bianca Louise Larsen, Jannicke Bakke-Olsen, Rina Sunder og Camilla Solheim jobbet med strategi, spredning, utforming og gjennomføring av Arnekampanjen i januar – mars 2022. Les mer (Wikipedia)